María Rosario González Rodríguez

Catedrática de Universidad
rosaglez@us.es
Área de conocimiento: Métodos Cuantitativos para la Economía y la Empres
Departamento: Economía Aplicada I
Grupo: Destinos Turísticos Inteligentes: Sostenibilidad, Innovación, Tecnología y Accesibilidad (SEJ-620)
Instituto de Inv.: IAIIT
Prog. doctorado: Programa de Doctorado en Turismo (RD. 99/2011), Programa de Doctorado Interuniversitario en Turismo
Tipo Año Título Fuente
Artículo2021 Post-pandemic recovery strategies: revitalizing lifestyle entrepreneurship Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events
Artículo2021 Retaining tourism lifestyle entrepreneurs for destination competitiveness International Journal of Tourism Research
Artículo2021 Selecting lifestyle entrepreneurship recovery strategies: a response to the COVID-19 pandemic Tourism and Hospitality Research
Artículo2021 The relevance of motivation, authenticity and destination image to explain future behavioural intention in a UNESCO World Heritage Site CURRENT ISSUES IN TOURISM
Artículo2021 UGC involvement, motivation and personality: comparison between China and Spain Journal of Destination Marketing and Management
Artículo2020 Customers' corporate social responsibility awareness as antecedent of repeat behaviour intention CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY AND ENVIRONMENTAL MANAGEMENT
Artículo2020 Developing poor communities through creative tourism Journal of Tourism and Cultural Change
Artículo2020 Developing sustainable business models: local knowledge acquisition and tourism lifestyle entrepreneurship JOURNAL OF SUSTAINABLE TOURISM
Artículo2020 Does perceived risk really matter in travel behaviour? Journal of Vacation Marketing
Artículo2020 Facial-expression recognition: An emergent approach to the measurement of tourist satisfaction through emotions TELEMATICS AND INFORMATICS
Artículo2020 Factors influencing willingness of customers of environmentally friendly hotels to pay a price premium INTERNATIONAL JOURNAL OF CONTEMPORARY HOSPITALITY MANAGEMENT
Editorial2020 Special issue: qualitative and quantitative methods in tourism research QUALITY & QUANTITY
Artículo2020 The impact of virtual reality technology on tourists' experience: a textual data analysis SOFT COMPUTING
Artículo2020 The mediating role of experience quality on authenticity and satisfaction in the context of cultural-heritage tourism CURRENT ISSUES IN TOURISM
Artículo2020 Top Management Team diversity and high performance: An integrative approach based on Upper Echelons and Complexity Theory EUROPEAN MANAGEMENT JOURNAL
Artículo2020 Transforming local knowledge into lifestyle entrepreneur’s innovativeness: exploring the linear and quadratic relationships CURRENT ISSUES IN TOURISM
Capítulo2020 Treinta años de atención a las mujeres víctimas de violencia de género y sus hijos (Des)igualdad y violencia de género: el nudo gordiano de la sociedad globalizada
Artículo2019 Does Sun-and-Sea All-Inclusive Tourism Contribute to Poverty Alleviation and/or Income Inequality Reduction? The Case of the Dominican Republic JOURNAL OF TRAVEL RESEARCH
Artículo2019 Family firm’s management composition: the role played by family members’ age in TMT and supervisor levels QUALITY & QUANTITY
Artículo2019 Hotels' corporate social responsibility practices, organizational culture, firm reputation, and performance JOURNAL OF SUSTAINABLE TOURISM
Artículo2019 Social Media managerial implications for budget accommodation venues: use of Social Media platforms more effectively and efficiently QUALITY & QUANTITY
Artículo2019 The direct and indirect influence of experience quality on satisfaction: the importance of emotions CURRENT ISSUES IN TOURISM
Artículo2019 The Moderating Role of Top Management Team Diversity in Strategic Change in a Multicultural Context EUROPEAN MANAGEMENT REVIEW
Artículo2019 The perception of socially and environmentally responsible practices based on values and cultural environment from a customer perspective JOURNAL OF CLEANER PRODUCTION
Artículo2019 The role of authenticity, experience quality, emotions, and satisfaction in a cultural heritage destination JOURNAL OF HERITAGE TOURISM
Artículo2018 Analysis of destination competitiveness by IPA and IPCA methods: The case of Costa Brava, Spain against Antalya, Turkey TOURISM MANAGEMENT PERSPECTIVES
Capítulo2018 Attitudes towards corporate social responsibility: A cross-cultural study Corporate Social Responsibility (CSR): Practices, Issues and Global Perspectives
Artículo2018 Identification of the Unique Attributes of Tourist Destinations from Online Reviews JOURNAL OF TRAVEL RESEARCH
Artículo2018 Revisiting the link between business strategy and performance: Evidence from hotels INTERNATIONAL JOURNAL OF HOSPITALITY MANAGEMENT
Artículo2017 Determinants of the effective tax rate in the tourism sector: a dynamic panel data model Tourism & Management Studies
Artículo2017 Goodness of fit measures for logistic regression model: an application for students' evaluations of university teaching QUALITY & QUANTITY
Artículo2016 Corporate Social Responsibility perception versus human values: a structural equation modeling approach JOURNAL OF APPLIED STATISTICS
Libro2016 El turismo y la experiencia del cliente: IX Jornadas de Investigación en Turismo, Sevilla, 21 y 22 de Junio de 2016 El turismo y la experiencia del cliente: IX Jornadas de Investigación en Turismo, Sevilla, 21 y 22 de Junio de 2016
Artículo2016 Post-visit and pre-visit tourist destination image through eWOM sentiment analysis and perceived helpfulness INTERNATIONAL JOURNAL OF CONTEMPORARY HOSPITALITY MANAGEMENT
Artículo2016 RELATION BETWEEN BACKGROUND VARIABLES, VALUES AND CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY RAE-REVISTA DE ADMINISTRACAO DE EMPRESAS
Artículo2016 The role played by job and non-job-related TMT diversity traits on firm performance and strategic change MANAGEMENT DECISION
Ponencia2015 A Competitive Success Model in the Hotel Industry 2nd International Symposium on Partial Least Squares Path Modeling - The Conference for PLS Users
Artículo2015 Analysis of Tourism in Campania as a tool for the development of high-quality cultural services sightseers: The Reale Osservatorio Vesuviano Tourism and Hospitality International Journal
Artículo2015 Exploring the antecedents of firm performance in a Latin-American and European diverse industrial context ACADEMIA-REVISTA LATINOAMERICANA DE ADMINISTRACION
Ponencia2015 Factores competitivos de éxito en la industria hotelera Impulso al desarrollo económico a través del turismo: VIII Jornadas de Investigación en Turismo, Sevilla, 17 y 18 de Junio de 2015
Artículo2015 Factores determinantes del rendimiento académico universitario en el Espacio Europeo de Educación Superior Revista Innovar
Artículo2015 Heritage Economies: The Past Meets the Future in the Mall PALGRAVE HANDBOOK OF CONTEMPORARY HERITAGE RESEARCH
Libro2015 Impulso al desarrollo económico a través del turismo: VIII Jornadas de Investigación en Turismo, Sevilla, 17 y 18 de Junio de 2015 Impulso al desarrollo económico a través del turismo: VIII Jornadas de Investigación en Turismo, Sevilla, 17 y 18 de Junio de 2015
Artículo2015 The social, economic and environmental dimensions of corporate social responsibility: The role played by consumers and potential entrepreneurs INTERNATIONAL BUSINESS REVIEW
Artículo2015 Top management team's intellectual capital and firm performance EUROPEAN MANAGEMENT JOURNAL
Artículo2015 Top Management Teams' demographic characteristics and their influence on strategic change QUALITY & QUANTITY
Capítulo2014 Business perception on CSR from potential top managers in a multicultural context: The role played by human values Corporate Social Responsibility: Challenges, Benefits and Impact on Business Performance
Artículo2014 Top management demographic characteristics and company performance INDUSTRIAL MANAGEMENT & DATA SYSTEMS
Artículo2014 VALUES AND CORPORATE SOCIAL INITIATIVE: AN APPROACH THROUGH SCHWARTZ THEORY INTERNATIONAL JOURNAL OF BUSINESS AND SOCIETY
Artículo2013 Corporative social responsibilities perceptions: an aproximation through Spanish university students' values QUALITY & QUANTITY
Artículo2013 Perceptions of students university of corporate social responsibility QUALITY & QUANTITY
Artículo2012 AN ANALYSIS OF THE EFFICIENCY OF SPANISH TRAVEL AGENCIES ELECTRONIC JOURNAL OF APPLIED STATISTICAL ANALYSIS
Artículo2012 Construction of the Image of the University. A Major Stakeholder Approach: The Students. Higher Education Review
Artículo2012 Variable Selection in PLS Discriminant Analysis via the Disco CURRENT ANALYTICAL CHEMISTRY
Ponencia2011 Algunos factores influyentes en los primeros resultados académicos de alumnos del grado en finanzas y contabilidad VIII Foro sobre Evaluación de la Calidad de la Investigación y de la Educación Superior: libro de capítulos
Artículo2011 Internationalisation speed and technological patterns: A panel data study on Spanish SMEs TECHNOVATION
Capítulo2011 Una experiencia de docencia en lengua inglesa en la Universidad de Sevilla. Implantación y resultados en la EUEE Actividad docente en el marco del espacio europeo de educación superior: VI curso-encuentro sobre docencia, 2010
Ponencia2010 Identificación de los factores claves de éxito en la empresa hotelera Nuevas perspectivas del turismo para la próxima década: III Jornadas de Investigación en Turismo
Artículo2010 La eficiencia del sistema de protección social español en la reducción de la pobreza PAPELES DE POBLACION
Artículo2010 The efficiency of the spanish social protection system in poverty reduction PAPELES DE POBLACION
Capítulo2009 La influencia de la docencia en inglés en la movilidad académica y la proyección internacional del centro Docencia en lengua inglesa en la Escuela de Estudios Empresariales de la Universidad de Sevilla: Implantación y resultados
Ponencia2009 Una aproximación al estudio de la eficiencia en las agencias de viaje La adaptación del turismo a los cambios globales: II Jornadas de Investigación en Turismo, Sevilla, 7 y 8 de mayo de 2009
Artículo2008 La pobreza en España en el período 1985-1995: un análisis transversal y longitudinal ESTUDIOS DE ECONOMIA APLICADA
Artículo2007 A cross-sectional and longitudinal analysis of poverty in Germany Revista de Metodos Cuantitativos para la Economia y la Empresa
Artículo2007 UN ANÁLISIS TRANSVERSAL Y LONGITUDINAL EN EL ESTADO DE POBREZA EN ALEMANIA Revista de Metodos Cuantitativos para la Economia y la Empresa
Artículo2004 Determinación de la línea de pobreza: enfoque objetivo Revista de humanidades
Capítulo2004 El concepto de pobreza Lecturas de economía aplicada: homenaje al profesor Antonio Rallo
Ponencia2004 Las escalas de equivalencia. Concepto y medición Historia de la probabilidad y la estadística, (II)
Artículo2004 Una evaluación de las prestaciones sociales en la lucha contra la pobreza en Andalucía y España: un análisis comparativo Cuadernos Económicos de ICE
Ponencia2003 Características de los empresarios nacientes en Centroeuropa Orden económico mundial: globalización y desarrollo
Libro2003 Identificación de la pobreza: enfoques y problemática Identificación de la pobreza: enfoques y problemática
Ponencia2003 La pobreza en Alemania en el período 1985-1996: Una perspectiva longitudinal Reunión de economía mundial
Artículo2002 La pobreza y las prestaciones sociales de carácter monetario en la comunidad autónoma de Andalucía Revista de humanidades
Capítulo2000 Un ejemplo de toma de decisiones ante situaciones de riesgo Métodos cualitativos aplicados a los sistemas socioeconómicos: Edición 2000

Proyectos de Investigación

Fecha de inicio Fecha de fin Rol Denominación Agencia financiadora
30/01/2014 29/01/2017 Investigador/a Análisis del Paradigma del Software de Código Abierto desde la Perspectiva del Análisis Semántico y del Análisis de Redes Sociales (P12-SEJ-328) Consejería de Economía, Innovación y Ciencia (Autonómico)
15/03/2011 14/09/2015 Investigador/a Calidad Relacional, Inmersión Digital y Bienestar Social desde una Perspectiva de Género. Una Aplicación de las Redes Sociales Online en la Mujer Rural Andaluza (P10-SEJ-5801) Junta de Andalucía - Consejería de Innovación, Ciencia y Empresas (Autonómico)
01/02/2020 31/03/2022 Investigador/a Identificación de opiniones fraudulentas en portales de opinión mediante técnicas de Machine y Deep Learning (US-1255461) Junta de Andalucía (Consejería de Economía y Conocimiento) (Autonómico)
01/01/2014 31/05/2017 Investigador/a Estrategias de Innovación Abierta en el Marco de las Tics (ECO2013-43856-R) Ministerio de Economía y Competitividad (Nacional)

Contratos

Fecha de inicio Fecha de fin Rol Denominación Agencia financiadora
01/12/2020 20/07/2021 Investigador/a Análisis bibliométrico e impacto de las edotoriales científicas open-access en España (3997/1070) Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (Nacional)

Ayudas

Fecha de inicio Fecha de fin Rol Denominación Agencia financiadora
20/03/2014 15/04/2015 Investigador/a El turismo 2.0 y los Social media como medios de influencia en las decisiones de compra (AIFH2014/005) Fundación Hergar (Nacional)
12/07/2010 18/09/2010 Responsable Estancia. York St. Jhon University (PP2010-05-052) Universidad de Sevilla (Local)
21/02/2018 30/06/2019 Investigador/a Caracterización del fenómeno de la "Cola Larga" en los portales de boca a boca electrónico (AIFH2017/005) Fundación Hergar (Nacional)